Red Velvet Kage

Red Velvet kage og cupcakes er nok den kage/cupcake jeg bager mest, da dette er min kærestes ypperste ynglings kage. Nå vi har lyst til lidt lækkert og jeg jeg er i bage humør, spørger jeg altid om der er ønsker? Og 3 ud af 4 gange lyder svaret; “uuh ja, de der red velvet nogen kunne jeg godt spise”. Derudover er resten af familien også ret vilde med red velvet kage, så derfor kommer min opskrift her.

Red Velvet Kage – 24 cm form
150 g lurpak smør – stuetemperatur
350 g sukker
2 æg – stuetemperatur
2 bøtter rød frugtfarve/ eller pastafarve (+40 ml vand) i ønsket farve styrke*
2 tsk kakao
350 g mel
1 tsk salt
1 tsk natron
2½ dl kærnemælk
2-3 tsk hvidvinseddike (eller klar eddike)
1 spsk vaniljesukker – eller kornene fra 1/2 vaniljestang

*Jeg bruger pastafarve, for så kan man farve dejen i den farve man ønsker, som f.eks. i denne pink udgave.

Cream-cheese-frosting
500 g cream cheese/flødeost, stuetemperatur – IKKE light
500 g sigtet flormelis
250 g lurpak smør, stuetemperatur
2 spsk vaniljesukker – eller kornene fra 1 vaniljestang

Fremgangsmåde
Red velvet kage
Pisk det bløde smør sammen med sukker og vaniljesukker meget luftigt.
Tilføj et æg af gangen, så det ikke skiller.
I en anden skål blandes mel, salt, natron og kakaopulver og sigtes.
Kærnemælken måles af i en skål for sig selv og blandes sammen med eddike og rød frugtfarve
Tilsæt lidt mel til smør-blandigen, efterfulgt af kærnemælken og pisk imellem hver. Skift imellem melet og kærnemælken til alt er i dejen.
Fyld dejen i en form og bag den ved 180˚C i 45-60 min.
Lad den køle fuldstændig før den deles i 2 eller 3Creme cheese frosting
Pisk flødeost og smør ved middel hastighed til det er godt blandet. Tilsæt flormelis og pisk til alt er indarbejdet. Pisk nu i yderligere 5 min, indtil den er let og luftig. Pisk ikke for længe, da det kan risikere at skille.
cream cheese frostingFordel 1/4 frosting på en kagebund, kom endnu en kage bund over, gentag indtil alle bundende er brugt. Fordel nu den resterende frosting på siderne og toppen af kagen.

Christina

8 thoughts on “Red Velvet Kage

Jeg elsker at hører dine tanker, så skriv endelig et par ord.

