Lemon poppyseed cupcakes with lemon cream cheese frosting

Birkes og citron cupcakes med citron cream cheese frosting.

Fordelen ved at gå i skole er, at der spises kage til næsten alle vores gruppemøder. Og i denne uge blev det så min tur til at tage kage med. Min søde medstuderende, og eneste anden medlem udover mig selv i denne gruppe, havde ønsket en kage med birkes og citron.

Nu er det snart meget længe siden jeg har bagt cupcakes, så jeg valgte at udfører ønsket i cupcake form.
Du skal bruge til 12 cupcakes
113 g lurpak smør, stue temp.
188 g mel
½ tsk bagepulver
¼ tsk natron
¼ tsk salt
225 g sukker
2 store æg
saft og skal fra en citron
1 tsk vanilje extrakt
1 ¼ dl kærnemælk
35 g blå birkes

Lemon Cream Cheese Frosting
113 g lurpak smør, stue temp.
125 g cream cheese, (IKKE light), stue. temp
1 spsk citronsaft
400 g  flormelis

Fremgangsmåde
Cupcakes
Sigt mel, bagepulver, natron, og salt ned i en skål og stil den til side.
I en anden skål pisk smør og sukker til det er hvid og luftig, det tager gerne 5 min. Kom æggene, et ad gangen, i smør blandingen og sørg for at de er godt indarbejdet. Bland citronsaft og skal med vanilje ekstrakten og kom det i efterfulgt af melblandingen Til sidst tilsættes kærnemælken. Vend forsigtig de blå birkes i dejen.
Fyld dejen i klargjorte cupcake forme og bag dem i 25-30 min ved 175˚C.

Lemon Cream Cheese Frosting
Pisk smør og cream cheese indtil der er luftig. Tilsæt citronsaft og derefter flormelis, lidt ad gangen. Pisk et par minutter til cremen er luftig,og endelig ikke for længe.
Kom nu frostingen på dine kolde cupcakes og pynt som du har lyst til. Her valgte jeg at sprøjte frostingen ud i en rose og pynte med lidt birkes.
Go fornøjelse.

Christina

8 thoughts on “Lemon poppyseed cupcakes with lemon cream cheese frosting

    • Bruger man natron i en dej, skal der noget syrligt i for at tage den bismag natron kan afgive. Så i denne cupcake, hvor der er citron saft i dejen også, kan du godt erstatte kærnemælken med en alm mælk.
      Christina

Jeg elsker at hører dine tanker, så skriv endelig et par ord.

