Søde kys med kakao

Min farmor lavede de bedste kys kager i hele verdenen. De var dejlige sprøde udenpå og helt bløde og seje indeni. Mine brødre og jeg plejede at kalde dem ” kys med tyggegummi i”.

I anledning af en dag fyldt med veninde hygge, bobler og tøjbytte, legede jeg lidt videre med min farmors opskrift og sådan blev resultatet.
Kys med kakaoDu skal bruge til 6 store marengs
3 stk. æggehvider
165 g sukker
1 tsk eddike
1 spsk kakao

Fremgangsmåde
Pisk hviderne næsten stive og tilføj sukkeret lidt ad gangen. Tilsæt eddiken og pisk til marengsen er helt stiv, det tager gerne 7-10 min. Kom kakaoen i og vend massen 2-4 gange med en dejskraber.

Fordel seks marengs “klatter” på en bageplade med bagepapir og bag den ved 115˚C i 2 timer.
Lad dem gerne stå i ovnen mens den bliver kold, marengs skal mere tørre end bages.
Kys - how toLad dine kys afkøle på en bagerist og nyd dem i forårs solen på terrassen.

NB: Hvis du ønsker, kan du tilsætte hakket chokolade i marengsen og/eller dyppe bunden i smeltet (tempereret) chokolade.
Kys med kakaoTip
De æggeblommer du har til overs kan du bruge til en lækker omgang créme brûleé.

Christina

One thought on “Søde kys med kakao

  1. Pingback: Blå kys – It’s a boy | Kager til kaffen

Jeg elsker at hører dine tanker, så skriv endelig et par ord.

